Rysowana mapa myśli ułatwia dziecku naukę. Kolorowe mapowanie myśli wpływa na rozwój pamięci i skuteczniejsze przyswajanie informacji. Zobacz, jak zacząć tworzenie map i dlaczego warto to robić już z kilkulatkiem.

Rysowana mapa myśli ułatwia dziecku naukę. Podpowiadamy, jak zacząć

Kolorowe mapowanie myśli wpływa na rozwój pamięci i skuteczniejsze przyswajanie informacji. Zobacz, jak zacząć tworzenie map i dlaczego warto to robić już z kilkulatkiem.

Nasze obie półkule mózgowe nie pracują tak samo: lewa odpowiada za logikę i analityczne myślenie, prawa – za kreatywność, zdolności plastyczne i emocje. Odkrycie tego odmiennego sposobu działania przyniosło w 1981 r. Rogerowi Sperry’emu nagrodę Nobla i stało się podstawą nowej techniki porządkowania myśli – mapowania.

Co to jest mapa myśli?

To innowacyjny sposób porządkowania informacji, który sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i rozumieniu. Mapa myśli – w odróżnieniu od zwykłych notatek – odzwierciedla naturalną pracę naszego mózgu, która polega na luźnych skojarzeniach, barwach i obrazach, a nie na pełnych zdaniach, którymi posługujemy się, notując w tradycyjny, szkolny sposób. Tworząc mapę myśli, angażujemy obie półkule mózgowe, dzięki czemu nasza pamięć działa znacznie lepiej.

Jak tworzyć mapę myśli?

  • Przygotuj kartę papieru z bloku rysunkowego, a także długopis, kredki albo pisaki.
  • Zacznij od środka kartki od głównego hasła. Dla ćwiczeń z dzieckiem może to być np. bohater bajki lub członek rodziny. Możecie go narysować albo napisać jego imię.
  • Rysujcie strzałki od głównego hasła i wypisujcie albo rysujcie wszystko, co wam się z nim kojarzy. Mapa myśli nie musi być, a nawet nie powinna być logiczna – warto za to, aby była kolorowa i zawierała rysunki.

Taka forma notowania dla nas, dorosłych, może być początkowo bardzo trudna, bo w trakcie nauki szkolnej ćwiczyliśmy wyłącznie analityczne, linearne myślenie i lewą półkulę mózgu. Warto jednak przebrnąć przez pierwsze mapy, aby rozbudzić w sobie uśpioną kreatywność. Jednocześnie warto uczyć mapowania myśli już cztero-, pięciolatka, bo dla dzieci w tym wieku bazowanie głównie na skojarzeniach jest jeszcze zupełnie naturalne.

Tworzenie map myśli jest przydatne podczas nauki języków obcych, przyswajania definicji albo może stanowić świetne przygotowanie do prezentacji w szkole lub pracy. Dodatkowo, podczas mapowania myśli rozwijamy twórcze myślenie i ćwiczymy mózg, a szczególnie te obszary, których nie używamy na co dzień.