Czym się kierować przy wyborze podobrazia?

Czym się kierować przy wyborze podobrazia?

Podobrazie jest podłożem, na którym maluje się. Historycznie za podobrazie należy uznać nawet skalne ściany, noszące do dziś ślady pierwszych twórców. We współczesnym malarstwie akrylowym i olejnym najczęściej sięga się po płótno różnego rodzaju – lniane, jutowe, bawełniane itd. Są najwygodniejsze, zwłaszcza w malowaniu sztalugowym, lekkie i elastyczne.

Samodzielne wykonanie podobrazia jest nie lada sztuką, zajmują się tym sami artyści, ale równie często zlecają to rzemieślnikom, by oszczędzić czas i skupić się na samej twórczości. Skonstruowanie blejtramu, dopasowanie płótna, naciągnięcie go, umocowanie i w końcu zagruntowanie, wymaga wiedzy i umiejętności, które nie każdy posiada, oraz narzędzi i warsztatu. Stąd też coraz większa popularność gotowych podobrazi, których coraz więcej na rynku. Na co zatem zwrócić uwagę dokonując zakupu?

Blejtram

Podobrazia Happy Color to naprawdę świetne wykonanie, doskonałe materiały i wysoka jakość finalnego produktu. Solidnie sklejone krosna wykonano z płyty MDF (średnia gęstość), którą poddano starannej obróbce i prasowaniu w wysokiej temperaturze. W efekcie blejtram jest jednolity i twardy, chroni przed naciąganiem wilgoci i doskonale utrzymania napięcie płótna.

Płótno

Podobrazia Happy Color pokryte są płótnem bawełnianym – a więc materiałem zapewniającym cyrkulację powietrza. Wysoka gramatura (do wyboru 270, 240, 230) sprawia, że są mocne – nie pękają i nie rozrywają się.  Co ważne, użyta bawełna jest wolna od jakichkolwiek kwasów wybielających. Struktura bawełny spójna, zbita i gładka – pod kilkoma warstwami farby staje się niewidoczna.

Grunt

Do gruntowania płótna używa się różnych środków i mieszanek, nierzadko po prostu farb. Najszlachetniejszym materiałem jest jednak gesso, złożony podkład składający się z kredy, pigmentu, farby i łączącego spoiwa. Podobrazia Happy Color pokryte są trzema warstwami tego gruntu. Płótno staje się nieco szorstkie, porowate, co zapewnia przyczepność farby, która łatwo schodzi z pędzla. Z drugiej strony gesso zapewnia warstwę ochronną dla płótna, izoluje od podłoża, zapobiegając przeciekaniu farby. 

Kolory

Podobrazia Happy Color stworzono w trzech wersjach kolorystycznych – białym (białe gesso), czarnym (czarne gesso) i naturalnym (bezbarwny lakier). Nadają się do każdego rodzaju malarstwa sztalugowego i różnych technik (olej, gwasz, akryl itd.) O wyborze decydują kolorystyczne efekty, które chcemy uzyskać (np. laserunki osiągną większą świetlistość na białym podkładzie, na czarnym lepiej wybrzmią farby metaliczne, perłowe, a naturalny podkład cenią artyści, którzy chcą osiągnąć pewną surowość, pozwalając mu przebijać spod farby).